Přeskočit na hlavní obsah

VÍTKOVSKÝ OKRUH PO VRCHOLECH VKO

Třetí putování po vrcholech Vrchařské koruny Oderska (VKO) nás zavedlo na Vítkovsko, kopcovité a poněkud drsné oblasti, kde se nachází pozůstatky dříve významných míst, ale nyní se nám zdála oblast opuštěná. Bylo sice období koronaviru, ale ani žádné okénko občerstvení jsme nenašli otevřené. Původně jsme také mysleli, že trasa bude nenáročná, ale nakonec nám dala hodně zabrat.

Tentokrát je nás více, proto vyjíždíme dvěma auty, které necháváme v obci Lesní Albrechtice na parkovišti u restaurace, kde ale visí nápis, že je k prodeji. 

Na začátku vede naše cesta směrem na východ po nezpevněných cestách.

Po náročnějším sjezdu jsme po 10 km u dnešního prvního bodu VKO.

Jedná se o propustek na nedokončené železniční trati Opava - Fulnek, který byl budován v letech 1873-74 jako spojení Pruska a Uherska, ale k jejímu dokončení nedošlo po krachu na vídeňské burze.

Podél potůčku Gručovka a cestě Bohumila Patery poté začínáme stoupat směr obec Březová.


Z Březové pokračujeme již po silnici dále na západ do Vítkova k farnímu kostelu Nanebevzetí Panny Marie, který je dnešní druhý bod VKO.
Novogotický chrám je nejkrásnější a největší stavbou ve Vítkově a širokém okolí. Jeho vybudování se datuje do let 1910 - 1914 a je nazýván "Vítkovou katedrálou".Charakteristické pro tento kostel je, že byl zbudován z místního materiálu – kamene, který byl podle zdejší ústní tradice vytěžen při kopání základů. Přestože kostel stojí na kopci, při kopání základů vytryskl z tohoto kopce silný pramen. Voda posloužila pro celou stavbu a pramen je dodnes činný.


Bohužel samotné město Vítkov nás ničím neoslovilo a nějaké dobré místo k občerstvení jsme zde také nenašli.


Z Vítkova vedou naše stopy dále směr obec Zálužné,...


...před kterou ale odbočujeme ze silnice do prudkého kopce k třetímu dnešnímu místu VKO - Raabově štole.


Jedná se o první zpřístupněnou břidlicovou štolu v ČR, která byla součástí Raabových dolů, kde se těžilo v letech 1873-1888. Pracovali zde hlavně lidé, kteří předtím pracovali v zemědělství a neměli tak s hornictvím žádné zkušenosti. Nejčastěji se zde umíralo poté, co se odlomil velký kus břidlice, který horníky zavalil.

Cestou zpátky k silnici musíme sesednout z kol, protože je cesta zpátky k silnici je po dost strmém svahu, ale to ještě netušíme co nás dále čeká.

V obci Zálužné se naše cesta stáčí zpátky na východ, ale místo po klidné cyklotrase E3 podél pravé strany řeky Moravice pokračujeme po její levé straně po zelené turistické trase. Ta mi přišla dle fotek zajímavější, ale fotky jak se ukázalo neukázali všechno. Úsek přes PR Nové Těchanovice nám dal hodně zabrat a vzpomínat na to budeme ještě dlouho

Asi půlkilometrový úsek, kdy jsme museli kola různě přenášet nikomu nedoporučuji. Jak jsem se později díval na Heatmapu, tak se zde spálilo větší množství lidí a taky na konci jsme viděli že se z druhé strany taky chystá pár cyklistů projít.

Naštěstí je pak už cesta dobře sjízdná...

...a nabízí také výhled na řeku Moravici

Po zelené dojíždíme až k silnici, která vede jednak dolů do obce Podhradí, ale my si vybíráme nejdříve cestu do kopce, po které přijíždíme k nedaleké zřícenině středověkého hradu Vikštejn, který ve druhé polovině 13. století založil Vítek z Kravař.

Z pevnosti na kterém se zásadně podepsala třicetiletá válka, kdy byl hrad vyhozen do povětří, i časté změny majitelů se do dnešních časů zachovaly jen části vysokých hradeb se slepými okny.


V pevnosti se nachází ještě vyhlídková věžička, ale výhled nás nijak nenadchnul.

Od pevnosti sjíždíme do obce Podhradí, ale bohužel i zde nemají nikde otevřeno, kde by jsme se mohli občerstvit a tak aspoň po malé pauze pokračujeme údolím říčky Moravice po cyklotrase E3.

Bohužel musíme tuto krásnou cestu opustit, protože musíme odbočit k dnešnímu čtvrtému a poslednímu místu VKO Větřkovickému mostku.

Větřkovický mostek je dlouhý 30 metrů a šířka je 90 cm.


Od mostku nás ještě čeká závěrečné 3 km stoupání s takřka 200 m. převýšením po lesních cestách zpátky do Lesních Albrechtic.
INFO:
Vzdálenost: 55,50 Km
Nastoupáno: 806 m.
Čistý čas: 3:43 hodin
Celkový čas: 6:23 hodin

FOTO
https://photos.app.goo.gl/7Mz2s8Nr59xpUABm7

MAPA
- https://www.strava.com/activities/3424728425



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ODZNAKY NA GARMIN CONNECT

Když se snažíme dosáhnout svých sportovních cílů, chceme se cítit odměněni za své úsilí. Odznaky Garmin Connect přinášejí rychlý a snadný způsob, jak sledovat svůj pokrok, získávat body a uznání za své aktivity. Díky bodům můžete soutěžit se svými známými, stoupat v žebříčku a dosahovat vyšších úrovní. Čím více aktivit dokončíte, tím více bodů získáte.  Úrovně odznaků se pohybují od 1 do 10.

GARMIN: NECHODÍ NOTIFIKACE, ODPOJUJE SE BLUETOOTH, HODINKY NEJDOU SPÁROVAT

Jedním z největších problému Garmin je, že doplácí na to, že každý výrobce telefonu, někdy i model má jiné nastavení. Např. některé nastavení automaticky uspávají Connect (a jiné aplikace) a tím pak vaše zařízení, např. hodinky nedostávají potřebné informace z telefonu.

ROZDÍLY MEZI: GARMIN FENIX 8 & EPIX 2 PRO & FENIX E. JAKÉ AMOLED HODINKY VYBRAT ?

⌚ Hlavní vlajkovou lodí Garmin je nyní Fenix 8 Amoled, který postupně více a více poráží verze s MIP ( transflektivním)  displejem. Fenix 8 Amoled, není nejlevnější, přesto si najde mnoho příznivců. Pro ty, kteří hledají jinou variantu s Amoled displejem, se pokusím přijít s menším srovnáním.